III. Vazmeno otajstvo općenito
38. Najveća otajstva ljudskog otkupljenja
slavi Crkva svake godine od večernje mise Velikog četvrtka Gospodnje večere do
Večernje Nedjelje uskrsnuća. Ovo se vrijeme ispravno zove “trodnevlje
raspetoga, ukopanog i uskrsnulog”[42]; dapače zove se “Vazmeno
trodnevlje”, jer se u njemu uprisutnjuje I izvršuje otajsvo Vazma, to jest
prijelaza Gospodnjeg s ovoga svijeta k Ocu. Slavljenjem ovog otajstva Crkva se,
po liturgijskim i sakramentalnim znakovima, intimnim zajedništvom pridružuje
Kristu, svome Zaručniku.
39. Sveti vazmeni post je prva dva dana
Trodnevlja, u koje Crkva prema prvotnoj predaji “jer je uzet Zaručnik”[43], posti. Na Veliki petak
Muke Gospodnje, neka se svuda slavi post s nemrsom, a preporučuje se da se
produži i na Veliku subotu, tako da Crkva, uzdignuta i otvorena duha, stigne k
radostima Nedjelje uskrsnuća[44].
40. Preporučuje se zajedničko slavljenje
Službe čitanja i Jutarnje na Veliki petak Muke Gospodnje a tako i na Veliku
subotu. Izvrsnije je da u tom slavlju sudjeluje biskup, u stolnoj crkvi, koliko
je moguće, s klerom i narodom[45].
Ova služba, koja se nekad zvala “Officium
tenebrarum”, neka dobije dostojno mjesto u pobožnosti kršćanskih vjernika, da
se u iščekivanju navještaja uskrsnuća pobožno razmišlja muka, smrt i ukop
Gospodinov.
41. Za uredno izvršenje slavlja Vazmenog
trodnevlja traži se prikladan broj službenka i poslužnika (ministranata) koji
moraju biti pomnjivo poučeni o onome što će sami vršiti. A pastiri neka ne
propuste i vjernicima na što je moguće bolji način protumačiti značenje i red
ovih slavlja i pripraviti ih na djelatno i plodno sudjelovanje.
42. Pjevanje naroda kao i službenika i svećenika
slavitelja ima posebnu važnost u slavljenju Velikog tjedna i naročito u
Vazmenom trodnevlju, jer svetkovini ovih dana više priliči, a i zato što
obrasci primaju svoju najveću snagu kad se izvode pjevajući.
Pozivaju se Konferencije biskupa, ako se
nisu već za to pobrinule, da predlože melodije za obrasce i usklike kojih ne bi
trebalo nikada izgovarati bez pjevanja. To su:
a) sveopća molitva na Veliki petak muke
Gospodnje; poziv đakona, ako dolazi, ili usklik naroda;
b) pjesma za pokazivanje Križa ili
klanjanje;
c) usklici za ophod s uskrsnom svijećom i za
samu pohvalnu pjesmu, responzorijalni “Aleluja”, litanije svih svetih, i usklik
nakon blagoslova vode.
Neka se olako ne propuštaju liturgijski
tekstovi pjesama za sudjelovanje naroda; neka se njihovi prijevodi na narodni
jezik ukrase melodijama. Ako ti tekstovi za pjevanu liturgiju na narodnom
jeziku još ne postoje, neka se u međuvremenu izaberu njima slični tekstovi.
Neka se prikladno priredi vlastiti repertoar ovih slavlja, koji će se samo u
njima upotrebljavati. Predlaže se posebno:
a) pjesme za blagoslov palmi i ophod
palama i za ulaz u crkvu;
b) pjesmu za ophod svetih ulja;
c) pjesma za procesiju donošenja darova u
misi Gospodnje večere i himan za ophod kojim se presveti sacrament prenosi u
kapelu polaganja;
d) odgovori za psalme na Vazmenom bdjenju
i pjesma za škropljenje vodom. Nek se pribave prikladne melodije i za povijest
Muke, vazmeni hvalospjev i blagoslov krsne vode, kako bi olakšale pjevanje ovih
obrazaca.
U većim crkvama neka se upotrebljava
veliko blago svete glazbe, kako stare tako i današnje; neka se ipak uvijek
predvidi prikladno sudjelovanje naroda.
43. Izvrsnije je da male redovničke
zajednice, bilo kleričke ili nekleričke i druge laičke zajednice sudjeluju u
slavljenju Vazmenog trodnevlja u većim crkvama[46].
Isto tako, gdje ne može biti dovoljnog
broja sudionika, ministranata i pjevača, neka se ne vrše slavlja Vazmenog
trodnevlja, a vjernici neka se sastanu zajedno u nekoj većoj crkvi.
I tamo gdje je više malih župa povjereno
jednom prezbiteru, izvrsnije je da se njihovi vjernici skupe, ukoliko je
moguće, u glavnoj crkvi i tamo sudjeluju u ovim slavljima.
Ali je zbog duha vjernika, gdje župnik ima
na brizi dvije ili više župa, u kojima sudjeluju brojni vjernici i slavlja se
mogu vršiti uz dužno poštovanje i svečanost, njemu dopušteno slavlje Vazmenog
trodnevlja ponavljati, uz obdržavanje propisa[47].
Da bi sjemeništarci Kristovo “vazmeno
otajstvo tako živjeli da bi znali u nj uvoditi narod koji će im biti povjeren”[48], neka prime puni i savršeni
liturgijski odgoj. Veoma dolikuje da kroz godine svoje priprave u sjemeništu
iskuse plodnije i bogatije oblike slavljenja vazmenih blagdana, poglavito one
kojima predsjeda biskup[49].
(Kongregacija za bogoštovlje,
Okružnica o pripremi i slavljenju vazmenih blagdana, 16. siječnja 1988.)
[42] Usp. Sveti zbor obreda, Dekret Maxima redemptionis nostrae mysteria (6. studenoga 1955.) AAS 47
(1955) 858. Sv. Augustin, Pismo
55, 24, PL 35, 215.
[43] Usp. Mk 2, 19-20; Tertulijan, De ieiunio 2 i 13, Corpus Christianorum II, str. 1271.
[44] Usp. Biskupski ceremonijal, br.
295; II. Vat. sabor, Konstitucija
o svetoj liturgiji Sacrosanctum Concilium,
br. 110.
[45] Usp. Isto, br. 296; Opća uredba Časoslova, br. 210.
[46] Sveti
zbor obreda, Instrukcija Eucharisticum
mysterium (25. svibnja 1967.) br. 26. AAS 59 (1967) 558. N.B. U samostanima
redovnica je dobro da se obredi vazmenoga trodnevlja s najvećom mogućom
svečanošću slave u samoj samostanskoj crkvi.
[47] Usp. Sveti zbor obreda, Odredbe i izjave o Obnovljenom redu
svetog tjedna (1. veljače 1957.) br. 21; AAS 49 (1957) 91-95.
[48] II.
Vat. sabor, Dekret o svećeničkom odgoju i obrazovanju Optatam totius, br. 8.
[49] Usp. Sveti zbor za katolički odgoj, Instrukcija o liturgijskom
odgoju u sjemeništima (17. svibnja 1979.) br. 15, 33.
Žrtvovan je Krist naše vazmeno janje.
OdgovoriIzbrišiSretan i blagoslovljen Uskrs autoru i čitateljima bloga!